بازاریابی یا مارکتینگ (به انگلیسی: Marketing): بازاریابى به عنوان فرآیندى مدیریتى -اجتماعى تعریف مىشود که بوسیلهٔ آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادلهٔ کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواستههاى خود اقدام مىکنند. و یا با نگاهی دیگر بازاریابی، فرآیندی است که بین تواناییهای شرکت و نیازهای مشتریان تعادل ایجاد میکند.
ارکان بازاریابی
بازاریابی بر پایه ۴ مقوله اصلی (معروف به 4P) به شرح زیر استوار است:
- ۱ - کالا یا خدمات (به انگلیسی: Product)
- ۲ - توزیع یا محل (به انگلیسی: Place)
- ۳ - قیمت گذاری (به انگلیسی: Pricing)
- ۴ - ترویج (پیشبرد) (به انگلیسی: Promotion)
- پیام: کسب و کار شما چه پیامی را منتقل میکند؟
- رسانه: روزنامه، تلویزیون، ایمیل، بیلبورد، تبلیغات در سایتهای اینترنت
- مخاطب: افرادی هستند که علاقه مند به محصولات و یا خدمات شما هستند.
بازاریابی دارای انواع مختلی است:
- بازاریابی صنعتی
- بازاریابی مصرفی
- بازاریابی چندسطحی
- بازاریابی پارتیزانی!!!
- بازاریابی مویرگی (زیاد به گوشتون خورده احتمالا)
- بازاریابی چریکی !!!
- بازاریابی دهان به دهان
- بازاریابی اینترنتی
- بازاریابی تک به تک
- بازاریابی شبکه ای